Den komplette guide til blended learning: Sådan kommer din virksomhed i gang

  

Et hurtigt spørgsmål til dig, der har ansvaret for træning og uddannelse af virksomhedens medarbejdere:

Er du en af de mange uddannelsesansvarlige, som allerede har gjort blended learning til en del af uddannelsesprogrammet i din virksomhed?

Hvis svaret er ja: Fedt! Bliv ved med det.

Hvis svaret er nej, så vil jeg anbefale, at du læser med her…

… altså hvis du gerne vil skære ned på de lange (og dyre!) kursusdage med fysisk fremmøde og spare op til 50% på din virksomheds kursusbudget.

Og hvis du oven i hatten også vil vide, hvordan du skaber engagerende uddannelsesforløb, som medarbejderne vil elske, og som sikrer optimal læring.

Nå men tilbage til, hvorfor du ikke er kommet i gang med blended learning endnu. Det kan der selvfølgelig være flere årsager til.

Måske har du ikke lige haft overskuddet til at gå i gang.

Eller måske ved du slet ikke, hvordan du skal gribe det an?

Men bare rolig! Jeg har to gode nyheder til dig:

  1. Det er aldrig for sent at komme i gang
  2. Du behøver ikke bruge tid på at lede efter mere information. Jeg har nemlig lavet den komplette guide til blended learning (sjovt nok også titlen på indlægget) og samlet en masse gode tips til, hvordan du får en god start

Læs med her 👇

Hvad er blended learning? 

Blended learning er blevet lidt af et buzzword for alle, der arbejder med uddannelse, så du har nok allerede en idé om, hvad det er.

Men som tidligere lektor har jeg en gammel arbejdsskade, hvor jeg gerne vil have, at vi har fuldstændig styr på vores begrebsdefinition.

Så derfor starter vi dér: Hvad er det nu lige, blended learning er?

Det er faktisk lidt, som det lyder: Et læringsforløb, hvor man “blender” forskellige undervisningsformer.

Det vil sige, at man kombinerer traditionel “tilstedeværelses-undervisning” med digitale elementer såsom videoer, podcasts, webinars osv.

Hvis vi skal blive ved blender-metaforen, så handler det altså om at vælge det rette mix af frugt og grønsager til din favorit-smoothie: Hvad skal du bruge for at få det bedste resultat?

Og hvorfor laver man så dette “blend” (i stedet for bare at lave en ren appelsinjuice)?

Blandt andet fordi det læringsmæssigt er mere effektivt og meget mere fleksibelt (+ en helt masse andre fordele, som jeg kommer ind på senere).

Så kernen i blended learning er, at du veksler mellem synkrone læringsaktiviteter, hvor underviser og kursister er sammen i real-time, og asynkrone læringsaktiviteter, hvor kursisten kan planlægge sin undervisning individuelt og tilgå læringsmaterialet, når det passer ind.

Så fik vi det tekniske på plads – og jeg fik endda også præsenteret dig for begreberne synkrone og asynkrone læringsaktiviteter (beklager! Lektoren i mig er svær at slippe af med 😉 )

Sådan laver du et blended learning-forløb (med case-eksempel) 

Lad os starte med at kigge på et konkret eksempel på blended learning, så du kan blive helt skarp på, hvordan al det tekniske fra forrige afsnit kan se ud i praksis (og ikke kun forbliver… ja, teknisk!)

Lad mig præsentere dig for servicevirksomheden Elis. De har 2100 ansatte og bruger e-læring til at sikre en bedre forankring af læringen. De sparer samtidig penge, fordi de har erstattet nogle af deres fysiske kurser med e-læring.

Elis benytter blended learning som en del af deres lederudvikling.

De har bl.a. afholdt et blended learning-forløb for 200 af deres ledere, som havde til formål at gøre deres ledere bedre til feedback – og det vil vi tage udgangspunkt i dette eksempel:

Elis’ ledere startede med se GoLearn’s online kursus: “Feedback for ledere”. Det er et kursus af en times varighed, som indeholder 18 små videoer om alt lige fra, hvordan du giver god feedback til, hvornår du skal give feedback. Du kan læse mere om kurset her

Her fik lederne et grundlæggende og teoretisk fundament for feedback, som blev benyttet som forberedelse forud for en fysisk workshop-dag.

Til den fysiske workshop blev der i højere grad fokuseret på praktiske øvelser, så lederne kunne prøve viden fra kurset af i virkeligheden.

Med dette forløb har Elis sørget for, at deres ledere har det samme fundament, når de møder op til den fysiske workshop – og derfor kan de gå et spadestik dybere på workshoppen.

Det har resulteret i, at Elis har reduceret deres lederudviklingsforløb i feedback fra tre til én workshop-dag.

Den daglige drift er også blevet belastet langt mindre hos Elis, fordi deres ledere ikke skal tage flere dage ud af kalenderen for at tage på kursus.

Fordele ved blended learning (nr. 6 vil måske overraske dig?)

Hvis casen med Elis ikke har inspireret dig, så kan du selvfølgelig bare forsætte med at sende dine medarbejdere på fysiske kurser.

MEN inden du booker det næste kursus, så synes jeg lige, at du skal læse videre her.

Der er nemlig flere fordele ved at starte blenderen og få introduceret nogle digitale elementer til jeres uddannelsesforløb.

Det bedste af det hele er: Fordelene gælder både for virksomheden og medarbejderne, og her har vi samlet otte af de stærkeste.

1. E-læring + fysisk undervisning = Øget læring

Forskning viser, at blended learning øger læringen, da kombinationen af synkrone og asynkrone aktiviteter giver kursisterne det bedste fra to verdener.

Og hvad er det bedste fra to verdener så?

Jeg synes, at den helt store styrke ved e-læring er praksisnærheden: Du kan se et kursus og så gå direkte ud og anvende det, du har lært.

På samme måde kan du springe det over, som du ikke har brug for.

E-læring er derfor enormt effektivt og anvendelsesorienteret.

Omvendt er det fysiske kursus godt, hvis medarbejderne har brug for interaktion og diskussion med andre. Det kan f.eks. være, hvis det giver mening med nogle praktiske øvelser eller et rollespil.

Kan du se, hvordan det er optimalt, når man blender de to aktivitetstyper og herved udnytter deres styrker?

2. Du sparer penge (og tid!)

Er du vant til udelukkende at sende dine medarbejdere på fysiske kurser, vil du hurtigt opdage, at du kan reducere dit uddannelsesbudget kraftigt ved at bruge blended learning.

Når du gør dele af undervisningen digital, sparer du ikke alene penge på transport, overnatning og forplejning, men også den tid, hvor medarbejderne er væk fra kontoret.

Så med blended learning får du en højere return on investment på dine uddannelsesaktiviteter, fordi det både er mindre omkostningstungt og mindre tidskrævende.

3. Appellerer både til Peter fra marketing og John fra økonomi

Ved at bruge blended learning i din organisation, kan du ramme flere forskellige læringsstile.

Peter fra marketing lærer måske bedst sammen med andre, og når han har mulighed for at stille spørgsmål til underviseren og få feedback, mens John fra økonomi foretrækker at sidde selv og tilgå materialet i sit eget tempo uden forstyrrelser udefra.

4. Fleksibilitet: Læring, præcis når og hvor du vil

Fordi dele af online-delen af blended learning er frigjort fra tid og rum, har dine medarbejdere selv mulighed for at vælge, hvor og hvornår de vil bruge tid på e-læring.

Fysiske kurser har selvsagt ikke samme fleksibilitet.

Måske kender du udfordringen med at have booket et heldags-kursus til medarbejderne (hvor du selvfølgelig har brugt uhensigtsmæssig lang tid på at koordinere og finde en dato).

Når dagen så oprinder, ender det alligevel med, at fem ud af de 30 tilmeldte er nødt til at melde fra. Det slipper du heldigvis for med e-læring.

Nogle medarbejdere ser e-læringskurser, mens de pendler, og andre foretrækker at gøre det i arbejdstiden.

Og bliver de afbrudt, eller har de ikke tid til at se et helt kursus, kan de altid vende tilbage til det på et senere tidspunkt.

Fleksibiliteten har stor betydning for at e-læring er blevet så populært, fordi du kan bruge det, når du er mest motiveret, eller når der opstår et konkret behov.

5. Du kan rent faktisk tracke dine medarbejderes udvikling

Du sender medarbejderne på fysisk kursus, men lærer de rent faktisk noget?

Det er en svær problemstilling, men anvender du e-læring fra eksempelvis GoLearn, kan du nemt følge med i medarbejdernes udvikling.

Vores kurser ledsages nemlig af et learning analytics-værktøj, som giver dig overblik over, hvor mange der har gennemført og bestået et specifik kursus.

I GoLearn’s gratis LMS kan du følge med i, hvem og hvor mange af dine medarbejdere der har gennemført eller mangler at gennemføre et kursus.

Så kan du nemt sende Maria en påmindelse om, at hun mangler at se ugens kursus, eller give Martin en high-five i kantinen, fordi han har taget flest kurser i denne måned.

Og har du brug for at motivere dem lidt ekstra, så sæt to biografbilletter eller et par flasker rødvin på højkant til den medarbejder, som har gennemført flest kurser, inden måneden er omme.

6. Dine medarbejdere har lettere ved at anvende, hvad de har lært!

Når vi lærer noget, vi kan bruge, er vi mere motiverede. Så enkelt er det.

Derfor viser forskningen også, at det er vigtigt, at vi har mulighed for at bruge det, vi har lært, umiddelbart efter at vi har lært det.

Udfordringen ved at være væk på et to-dags kursus er ofte at få brugt de nye færdigheder, når man er tilbage på kontoret.

Og det kan skyldes, at der går for lang tid, før man står i en situation, hvor man rent faktisk kan anvende dem.

Med just in time learning (fancy ord for e-læring) kan man sidde ved sin PC og se et kursus i SharePoint eller Teams, og så anvende læringen med det samme.

Et andet eksempel kan være den nye leder, som skal holde en jobsamtale om 20 minutter, og derfor har brug for at se den sekvens af et kursus, der handler om udviklingsmål.

I begge eksempler er motivationen for at lære i top, fordi læringen kan anvendes umiddelbart efter!

7. Du sikrer, at ALLE får den samme læring

Med e-læring sikrer du konsistens i læringsmaterialet, så alle medarbejdere kommer igennem det samme indhold.

Det har mange fordele, og her er et forslag, som IT-chefen vil være vild med:

Brug e-læring i forbindelse med udrulningen af Office 365 for at sikre en standardiseret brug af de forskellige programmer.

Det er også oplagt at gøre et kursus i GDPR til en fast del af jeres onboarding-program, så alle nye medarbejdere modtager de samme oplysninger i forbindelse med deres opstart.

8. Tiden bruges mere effektivt

De fleste har nok været på et fysisk kursus, hvor man sidder og zoomer lidt ud, mens underviseren gennemgår nogle ting, som man godt ved i forvejen.

Med et veltilrettelagt blended learning-forløb, kan medarbejderne bruge den kostbare tid, hvor de er samlet til fysiske kurser, endnu mere effektivt.

Netop fordi indholdet, som man normalt ville have brugt tid på at gennemgå i kursuslokalet, nu allerede er blevet set på et online-kursus.

Når medarbejderne efterfølgende mødes til fælles undervisning, er de velforberedte og klar til at diskutere det, de har lært.

Sådan kommer du i gang med blended learning: Trin-for-trin vejledning

Nu har du (forhåbentlig) besluttet dig for, at du vil implementere blended learning i din virksomhed.

Men hvordan kommer du i gang?

Her er der to forskellige måder at gribe det an på:

  • Den grundige version er til dig, der godt vil gøre lidt forarbejde, inden du kaster dig ud i det. Eller dig, som måske skal præsentere lidt baggrundsinformation, inden projektet bliver godkendt.
  • Grab’n’Go-versionen er til dig, som bare vil afprøve blended learning i mindre format, og som er klar til at gå i gang i morgen.

Den grundige version 

Vi stater med den grundige fremgangsmåde. Her anbefaler jeg, at du stiller dig selv følgende spørgsmål og noterer ned: Hvem, hvorfor, hvad, hvordan og hvor?

1. trin: Hvem er det, der skal uddannes?  

Der kan være stor forskel på, om det er en gruppe ledere eller medarbejdere i kundecentret, der skal efteruddannes.

Så start med at få et overblik over målgruppen, inden du går videre med planlægningen.

Her er et par forslag til, hvad du kan kigge nærmere på:

  • Barrierer – det kan eksempelvis være manglende tekniske færdigheder, som gør e-læring svært for målgruppen. Det kan også være geografiske barrierer, der gør det svært at mødes fysisk.
  • Erfaringer fra tidligere e-læringsforløb – hvordan forholder målgruppen sig?
  • Stor niveauforskel – måske findes der både Excel-ninjaer og nybegyndere i målgruppen?

Du får her et eksempel:

En virksomhed har en salgsafdeling, og vil normalt sende deres 25 sælgere på fysisk kursus. De har dog også lidt erfaring med e-læring. Så nu overvejer virksomheden at sammensætte et blended forløb.

Virksomhedens uddannelsesansvarlige laver et hurtigt overblik over det, hun ved om sælgerne, og får nogle helt konkrete input til planlægningen:

  • De er ansat på kontorer forskellige steder i landet og tilbringer størstedelen af deres tid på landevejen. Note to self: Det vil give mening at bruge e-læring, så de kan gennemføre kurserne, når det passer ind i deres individuelle program.
  • De har tidligere taget obligatoriske e-læringskurser, der var meget kedelige og teksttunge, og som de gav meget dårlig feedback på. Note to self: Der skal gøres en indsats for at “sælge” e-læringen. Det kan blot være en god introduktion, som viser, at der ikke er bare er et slidedeck med speak på.
  • De er gode til at sparre og udveksle erfaringer. Note to self: Det skal udnyttes, og taler for, at man godt kan lave noget videndsdeling.

Når du har fået et overblik over målgruppen, er du klar til at gå videre til næste punkt.

2. trin: Hvorfor har de brug for et kompetenceløft?  

Nu skal du spørge dig selv: Hvorfor har målgruppen brug for kompetenceudvikling?

Formålet er at sikre, at uddannelsesaktiviteterne bidrager til virksomhedens overordnede strategi.

Hvis I eksempelvis gerne vil være den mest innovative virksomhed i jeres branche, er det jo en forudsætning, at lederne ved, hvordan man driver innovationsprocesser.

Omvendt er der ikke grund til at sætte servicemedarbejderne på kursus i Excel, hvis de ikke bruger det i deres daglige arbejde…

… You get the point!

Stil dig selv følgende spørgsmål:  

  • Hvad er virksomhedens strategiske målsætninger?
  • Hvad er den respektive afdelings KPI’er?
  • Hvilke kompetencer kræver det for at nå disse målsætninger eller KPI’er?
  • I hvor høj grad besidder målgruppen (som du jo lige har dannet dig et overblik over) de nødvendige kompetencer?
  • Er der nogle ydre omstændigheder, som stiller nye krav til vores medarbejderes kompetencer? (Har COVID-19 for eksempel gjort, at mange skal blive bedre til at lede og arbejde på distancen?)

I mit tidligere eksempel med sælgerne, så vil deres virksomhed gerne være markedsledende i branchen, men de taber for mange kunder til konkurrenten.

De yngre sælgere føler ikke, at de har de rette værktøjer til at lukke salget

Altså kan man her hurtigt identificere et behov for kompetenceudvikling, som samtidig bidrager til at nå virksomhedens mål.

På samme måde, anbefaler jeg dig at gennemgå spørgsmålene ovenover, så du sikrer, at jeres kompetenceudvikling og strategi IKKE stritter i hver sin retning.

Bonus: Nu har du også et godt argument til ledelsen, næste gang du skal forsvare dine udgifter til uddannelsesaktiviteter eller skaffe flere penge til uddannelsesbudgettet – du kan nemlig vise, at der er sammenhæng mellem uddannelse og den overordnede strategi.

3. trin: Hvad skal de lære? 

Her bliver du konkret i forhold til, hvad det er, medarbejderne skal lære.

Det hænger selvfølgelig sammen med foregående punkt, men nu sætter du ord på: Hvad skal de lære for at blive bedre sælgere?

Det kan være forhandlingsteknik, personlig gennemslagskraft, salgspsykologi eller noget helt fjerde. Jamen, så er det kurser inden for disse områder, du skal bruge.

Når du har identificeret de emner eller fokusområder, der er relevante, skal du se på, hvad I allerede gør:

Dækker jeres nuværende aktiviteter og kursusmaterialer de behov, I har for kompetenceudvikling?

Hvis ikke, så kan du starte med at tage et kig på de over 100 kurser, vi tilbyder hos GoLearn, og overveje, om du kan konvertere et af jeres fysiske kurser til e-læring.

I denne video får du en introduktion til GoLearn og vores e-læringsløsning

Vupti – så er du allerede i gang med blended learning (og du har sparet penge!)

4. trin: Hvordan skal forløbet sammensættes?  

Her skal du overveje, hvordan det optimale “blend” af læringsaktiviteter ser ud for din virksomhed.

I salgseksemplet viste gennemgangen af målgruppen, at e-læringskurser som udgangspunkt er mest hensigtsmæssigt, da sælgerne er geografisk spredt og meget ude ved kunder.

Et supplement til dette kunne være noget, hvor kan interagere med hinanden – for det var de jo gode til.

Det kan for eksempel være en kanal på Teams, hvor de kan dele viden. Det kan også være en workshop, hvor de kan træne forskellige salgsteknikker gennem rollespil.

På samme måde skal du beslutte dig for, hvordan læringsaktiviteterne skal kombineres i din virksomhed (for ellers er det jo ikke blended learning).

Tænk gerne på det med at bruge det bedste fra begge verdener:

Hvornår er det nødvendigt med fysiske kurser og hvornår kan I bruge e-læring?

Her er nogle forskellige aktiviteter, der kan indgå i et blended learning forløb, og som du kan lade dig inspirere af:

 Online:  

  • Video
  • Podcast
  • Quizzer
  • Spil
  • Animationer
  • Webinar

Fysisk fremmøde: 

  • Feedback
  • Diskussioner
  • Rollespil og simulationer
  • Dilemma-kort
  • Feltarbejde i grupper
  • Faciliterende oplæg

Er det er første gang, du laver blended learning? Så anbefaler jeg, at du starter med noget enkelt og prøver det af på et team eller en afdeling af beskeden størrelse.

Herefter kan du øge graden af aktiviteter og skabe mere variation.

Vælg et online-kursus om for eksempel effektive møder, og afsæt tid i medarbejdernes kalender, som er dedikeret til at se kurset.

Lav en opfølgning på jeres næste teammøde og tal om, hvad I har lært, og hvordan læringen konkret kan implementeres på jeres kommende møder, så de bliver mere effektive.

 5. trin: Hvor og hvornår skal det foregå? 

En af fordelene ved blended learning er, at online-delen kan tilgås når det passer den enkelte medarbejder.

Nogle foretrækker måske at se en video i toget på vej til arbejde, mens andre bruger tid, når børnene er lagt i seng.

Vi har faktisk fundet ud af, at 30% af vores kunder ser online-kurserne uden for arbejdstiden.

Meningen med dette punkt er, at du beslutter dig for (evt. sammen med ledelsen), hvor meget arbejdstid I ønsker at sætte af til e-læring:

Skal det være op til den enkelte medarbejder, eller vil gøre noget særligt for at få skabt en digital læringskultur?

Det er vores erfaring, at medarbejderne bare skal have lov til at give den gas og tage de kurser, de ønsker.

Fordi de netop udvikler deres kompetencer og derfor kan arbejde mere effektivt, så vil jeg opfordre dig til, at du i starten ikke sætter begrænsninger på, hvor og hvornår de må se kurserne.

Måske er du bekymret for, at de ikke får set kurserne? Her synes jeg du skal gøre, som os i GoLearn:

Fra en “læringscafé” i GoLearn, hvor vi inviterede GoLearn-underviser og salgscoach Leon Birdi ind for at fortælle mere om sit kursus i professionelle salgsmøder, som vi så sammen.

Vi har en fast dag om måneden, hvor der er afsat to timer til “læringscafé”.

Her sidder vi alle og ser e-læring, og vi deler efterfølgende vores erfaringer og anbefalinger med hinanden.

6. trin: Hvad er så næste skridt? 

Brug lidt tid på at overveje ovenstående, inden du går i gang.

Du behøver ikke foretage en stor og tidskrævende analyse, blot et hurtigt overblik over de vigtigste fokusområder.

Gør du det, er du godt rustet til at sammensætte et (spændende) blended forløb for virksomhedens medarbejdere.

Grab’n’Go-versionen:   

Her kommer Grab’n’Go-versionen, som indeholder 7 trin til dig, der skulle have været i gang med blended learning i går 😉 :

1. trin: Find et e-læringskursus, der matcher jeres behov

Har du brug for inspiration, kan du se vores udvalg af kurser her. Hvis du bestiller et kursus i dag, kan brugerne være i gang i morgen.

2. trin: E-læring som forberedelse til workshop

Lad os sige, at der er tale om en lille gruppe nyudnævnte ledere, som skal på kursus i, hvordan man afholder MUS eller jobsamtaler.

Bed lederne om at se e-læringskurserne (book evt. en fast tid i deres kalender) som forberedelse til en workshop. Hold løbende øje med, om de har gennemført, og send dem reminder, hvis de ikke er kommet i gang.

3. trin: Indkald til workshop måneden efter

Mind lederne om, at workshoppen tager udgangspunkt i kurset, så de skal medbringe refleksioner og spørgsmål.

4. trin: Book en facilitator til at afholde workshoppen

Det kan være en udefra, som er ekspert på området. Eller måske har du en medarbejder i organisationen, som har erfaring med emnet, og som er god til at facilitere.

5. trin: Fortæl facilitator, at workshoppen skal være praksisnær

På workshoppen skal lederne nemlig arbejde med det stof, de har set på e-læringskurset.

Det kan for eksempel være, at de skal lave et rollespil med “den svære samtale”. Eller at underviseren har forberedt nogle “dilemma-kort”, som de skal diskutere sammen.

6. trin: Opret en kanal på Teams eller Slack

Her kan lederne dele deres erfaringer bagefter, og du kan også uploade relevante værktøjer, f.eks. virksomhedens guide til den gode jobsamtale eller lignende.

7. trin: Sidste, men vigtige trin!

Glæd dig over, at du allerede er i gang med blended learning, og at medarbejderne forhåbentlig har fået gavn af den nye læring.

Potentielle faldgruber ved blended learning (som du SKAL kende!) 

Som du nok har regnet ud, så er jeg helt vild med blended learning!

Men når det så er sagt: Du kan godt løbe ind i nogle udfordringer eller mulige faldgruber, hvis du beslutter dig for at give dig i kast med blended learning.

Derfor vil jeg præsentere dig for de 3 mest gængse faldgruber ved blended learning, som du skal være opmærksom på, inden du går i gang!

Psst…  jeg synes, at du skal have det her in mente, inden du læser videre: Jeg vil stadig (ud fra min faglige ekspertise) vove at påstå, at fordelene og mulighederne ved blended learning opvejer ulemperne og de potentielle faldgruber.

1. faldgrube: Format og læringsaktiviteter passer ikke sammen 

Vær opmærksom på, at du ikke nødvendigvis bare kan erstatte en hel dags fysisk kursus med tre korte videoer.

Du skal derfor overveje: Hvilke læringsaktiviteter der fungerer bedst via fysisk fremmøde, og hvilke der fungerer bedst via online-kurser.

Et eksempel herpå er et kursus i Excel eller Microsoft Teams: For at blive bedre til disse programmer, er det ikke nødvendigt for dine medarbejdere at møde fysisk op i et kursuslokale.

Denne type kurser passer derimod rigtig godt til den digitale del af blended learning, hvor medarbejderne kan tilgå materialet i deres eget tempo og har mulighed for at hoppe frem og tilbage mellem de sekvenser, som de har brug for.

Ligesom der er eksempler på træning eller uddannelse, som ikke egner sig så godt til et digitalt format, men fungerer bedst ved fysisk fremmøde:

Det vil typisk være situationer, der kræver tilstedeværelse fra en underviser eller medstuderende. For eksempel når der skal gives feedback på konkrete cases eller ved problembaseret gruppearbejde.

2. faldgrube: Din e-læring er kedelig og ikke-engagerende 

Den elektroniske del kan let blive kedelig, hvis du blot laver nogle PowerPoints eller en pdf og kalder det for e-læring.

Hos GoLearn tror vi på, at e-læring skal efterligne den kvalitet, man kender fra Netflix.

Vi har derfor brugt meget tid på at gøre vores kurser spændende og bruge rigtige personer i stedet for simple animationer og tændstikmænd.

Det er også vigtigt, at e-læring indeholder elementer, som er med til at gøre læringen afvekslende. Derfor har flere af vores kurser refleksionsøvelser og downloads og de afsluttes alle med en quiz.

Vi har gjort vores online kursus i GDPR engagerende og underholdende ved inddrage skuespil, refleksionsøvelser og quizzer – så det bliver konkret, let anvendeligt og ikke alt for “tørt”.

Feedbacken fra vores kunder er, at de allerede blev interesseret, da de så nogle af vores video-teasere til kurserne.

Du kan jo selv bedømme det her

Får du ikke lyst til at se mere? 😉

3. faldgrube: Teknikken driller!  

For nogle medarbejdere kan det være udfordrende at overgå til et digitalt format, og ikke alle værktøjer er lige nemme at anvende.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for en god introduktion til alle medarbejdere.

For eksempel ved at afholde en live-demo af e-læringsplatformen i forbindelse med, at du søsætter projektet.

Det skaber tryghed hos medarbejderne, når de først får set, hvor enkelt det er at anvende.

Husk også at give klar information om, hvem de skal henvende sig til, hvis de har brug for hjælp.

Måske er det dig selv eller en anden i HR, der har rollen som “e-læringscoach”.

Forskellige former for blended learning: 3 populære modeller

Som jeg nævnte helt tilbage i indledningen…

… Ja, det er ved at blive et lidt laaangt indlæg. Men jeg lovede dig jo den KOMPLETTE guide til blended learning, og så tager du jo bare, hvad du kan bruge!

Nå men tilbage til, hvad jeg nævnte i indledningen:

Blended learning er jo et paraplybegreb, der dækker over flere forskellige undervisningsformer, hvor man kombinerer tilstedeværelses-undervisning og online-undervisning.

Derfor findes der også mange forskellige former og variationer inden for blended learning. Og du får nu introduktion til de 3 mest populære modeller inden for blended learning.

Til hver model vil jeg også give dig et konkret eksempel på, hvordan du kan bruge dem i praksis.

Lad os komme i gang👇

Model 1: Flipped classroom 

Her handler det om at “vende undervisningen på hovedet”.

Og hvad betyder det så?

Jo, nu skal du høre:

Modellen tager udgangspunkt i en klassisk undervisningssituation: Underviser gennemgår pensum, og de studerende arbejder efterfølgende med stoffet hjemme.

Du “flipper” så undervisningen ved, at de studerende først ser en video med underviseren, der f.eks. gennemgår en ny teori.

Og når de studerende og underviseren efterfølgende mødes fysisk, bruger de tiden på at arbejde i dybden med teorien og få feedback af underviseren.

Sådan gør du:

Et rigtigt godt eksempel på flipped classroom er casen med Elis og feedback-træningen af deres 200 ledere (som jeg præsenterede tidligere).

En andet eksempel kunne være træning i GDPR, hvor medarbejderne tager et e-læringskursus i GDPR og efterfølgende samles til et møde.

Her kan virksomhedens persondatachef eller en ekspert udefra så konkretisere, hvordan de skal arbejde med GDPR i den respektive virksomhed.

Medarbejderne vil også have mulighed for at stille spørgsmål, der er specifikke for deres jobfunktioner.

Model 2: Rotationsmodellen 

Her skal de studerende rotere mellem et antal “stationer” efter en fastlagt plan.

Der er fokus er på variation, og der skal arbejdes med forskellige læringsaktiviteter som eksempelvis et oplæg fra underviseren, online-quiz eller peer2peer-feedback.

Rotationsmodellen har faktisk lidt samme princip, som du kender fra cirkeltræning:

Deltagerne roterer nemlig mellem forskellige øvelser og maskiner i faste intervaller.

Sådan gør du:   

Udnyt styrken i rotationsmodellen ved at bruge den til emner, hvor dine medarbejdere kan arbejde både individuelt og i grupper med stoffet (det kan eksempelvis være svært at lave gruppeøvelser med Excel).

Her er et eksempel med en virksomhed, som har ansat 50 rådgivere, og hvor en stor del af deres job består i at lave præsentationer både internt og eksternt.

Det er derfor vigtigt, at de har styr på deres præsentationsteknik, og hvordan de undgår kedelige og tekstunge PowerPoints.

Med rotationsmodellen kan man opdele emnet i fire forskellige stationer, som giver medarbejderne mulighed for at få arbejde i dybden med præsentationsteknik og PowerPoint:

  • Station 1: Her sidder medarbejderne på deres plads eller i kontorets loungeområde med deres PC og tager et e-læringskursus om mundtlig præsentationsteknik (se et eksempel på et kursus her)
  • Station 2: Her foregår det i kantinen eller det store mødelokale, og der er fokus på det praktiske. Inviter en skuespiller, retoriker eller anden ekspert ind, som kan sætte noget af teorien i spil og give en præsentation i verdensklasse. Fordi det foregår live, er der mulighed for at arbejde i dybden med elementer såsom stemmeføring, kropssprog m.m. Husk at sætte tid af til spørgsmål til oplægsholderen.
  • Station 3: Her skal medarbejderne arbejde i grupper eller par. Du har forberedt nogle kort med små øvelser, hvor man skiftes til at være den, som er i den varme stol, og den, som giver feedback. En øvelse kunne være, at den ene laver en kort præsentation af et selvvalgt emne på tre minutter og får herefter feedback på opbygningen og indholdet.
  • Station 4: Her er der mulighed for at gå i dybden med egen case. Det vil sige, at medarbejderne nu begynder at arbejde på deres PowerPoint-præsentation.

Og nu kommer den helt store fordel ved at have et PowerPoint-kursus som e-læring (ud over at du har sparet udgifterne til en fysisk kursusdag):

Medarbejderne behøver ikke sidde og følge med i en slavisk gennemgang af PowerPoint fra A-Z, men kan springe direkte til de bidder af kurset, som de hver især har brug for.

Her afholder jeg et oplæg for vores kunder om implementering af e-læring. Oplægget er efterfølgende blevet til et online kursus, så vores kunder let kan (gen)se de dele, der er relevante for dem. Et godt eksempel på, hvorfor e-læring giver mening!

Kan du se, hvordan rotationsmodellen giver jer mulighed for at gå i dybden med emnet og samtidig gøre undervisningen mere spændende og engagerende?

Model 3: Flexmodellen 

Her foregår undervisningen primært online, men de studerende er fysisk til stede og sidder med hver deres computer og tilgår undervisningsmaterialet.

Der vil være en underviser til rådighed, som kan give face2face-vejledning og differentieret undervisning, og de studerende kan derfor lære i deres eget tempo.

Sådan gør du:

Brug flex-modellen, når det giver mening, at medarbejderne befinder sig fysisk på arbejdspladsen.

Altså når de skal have mulighed for at spørge en “ekspert” til råds eller sparre med hinanden.

Flex-modellen kan eksempelvis benyttes i forbindelse med, at I skal udrulle Office 365 i organisationen:

1. trin: Udvælg et par af programmerne, såsom SharePoint eller Teams, og book tid i kalenderen til en 2-3 timers session for hele afdelingen.

2. trin: Inddrag en ekspert fra IT-afdelingen, som kan svare på spørgsmål og sparre med medarbejderne.

3. trin: Nu kan den enkelte medarbejder gennemgå kurset i sit eget tempo og stille spørgsmål til IT, når der er brug for det. Du kan også få IT-medarbejderen til at fortælle lidt om, hvordan I specifik skal bruge SharePoint i jeres organisation, og medarbejderne kan øve sig i grupper på at arbejde med fildeling eller oprette kanaler i programmerne.

4. trin: Gør lidt ekstra ud af maden den dag, og slut af med at spise en god frokost sammen i kantinen.

Blended learning i uddannelsessektoren – til dig, som er underviser

Blended Learning er også meget udbredt på uddannelsesinstitutioner, og i mit arbejde som lektor har jeg selv brugt det meget.

Især flipped classroom fungerer rigtig godt for mig.

Flipped classroom er særligt godt (synes jeg), fordi online-delen giver de studerende en højere grad af fleksibilitet.

De kan nemlig tilgå materialet, når det passer ind i deres travle hverdag. Derudover oplever jeg, at det er med til at højne deres aktivitetsniveau, fordi de er bedre forberedte og mere inde i stoffet, når de møder op til undervisningen.

Et eksempel fra min egen undervisning er, når jeg underviser i event management og beder de studerende forberede sig ved at se en video om, hvordan man foretager risikoanalyser.

Når vi så efterfølgende mødes til undervisningen, kan de studerende gå i gang med risikonanalysen til deres eget event. Her kan de så få vejledning af mig efter behov og give hinanden peer2peer-feedback.

Og som ekstra bonus: Vi “spilder” ikke tiden i klassen på kedelige forelæsninger og præsentation af teorier, men kan gå direkte til det, som det hele handler om: At arbejde i praksis med stoffet.

Og det er jo netop, når man anvender stoffet, at læringen øges!

Vil du også bruge mere blended learning i din undervisning, så start med at gøre dig følgende overvejelser:

  • Hvilke af dine undervisningsaktiviteter egner sig bedst til hhv. synkron og asynkron læring?
  • Hvordan kan disse aktiviteter bedst understøtte hinanden?

Her kan du se et eksempel, hvor jeg selv har overvejet ovenstående punkter og lavet et blended undervisningsforløb med synkrone og asynkrone læringsaktiviteter:

På den måde får jeg virkelig udnyttet styrkerne i tilstedeværelses- og onlineundervisningen

Har du brug for lidt inspiration til, hvordan du kan skabe spændende blended undervisningsforløb med dine studerende, så kan jeg anbefale dig at læse mere om blended learning for uddannelsesinstitutioner her

Har du brug for hjælp til blended learning?

Så nåede vi også vejs ende i min guide til blended learning.

Hvis du har læst med hele vejen, så er det rigtig godt gået!

Du er nu godt klædt på til at sammensætte et blended learning-forløb for dine medarbejdere.

Men hvis du alligevel sidder tilbage med nogle spørgsmål til, hvordan man kommer i gang med blended learning, så er du meget velkommen til at skrive en kommentar nedenfor.

Jeg sidder klar til at hjælpe dig 🙏