Hvordan sikrer man, at e-learning rent faktisk bliver brugt? [11 konkrete tips]

adaption elearning9

Hvad, tror du, den største indvending er for at investere i e-learning?

  • Det er for dyrt
  • Vi har ikke kompetencerne til at lave det
  • Vi er bange for, at det ikke bliver brugt

Jep, frygten for at investere i e-learning, som ikke bliver brugt, topper listen over indvendinger.

Og det giver egentlig god mening. Forestil dig, at du har brugt flere uger eller måneder på at lave et lækkert online kursus, samt halvdelen af virksomhedens kursusbudget (+ det meste af kaffekassen og budgettet for sommerfesten) kun for at finde ud af, at ingen ser kurset.

Enhver HR-afdelings mareridt!

Men der er heldigvis hjælp at hente:

Vi har nemlig hjulpet over 1.000 virksomheder med at få det maksimale ud af deres e-learning, og i denne artikel har vi samlet de 11 bedste tips til at øge implementering og adaption af e-learning i din virksomhed.

Jeg håber, du kan bruge de gode råd 😊

11 tips til at øge adaption af e-learning

Okay, lad os se nærmere på de tips, som vi ved hjælper med at øge adaption. Hvis du har et godt tip, der har hjulpet din virksomhed med at øge adaption af e-learning, så skriv endelig en kommentar i slutningen af denne artikel. På forhånd tak fordi du deler.

Let’s go!

Tip 1: Gør det legalt at se e-learning i arbejdstiden (ved at tage et billede af chefen, og lægge det på intranettet)

En af de indvendinger, vi ofte møder, handler om, at medarbejderne er i tvivl om, hvorvidt det er legalt at se e-learning i arbejdstiden.

“Er det mon okay, hvis jeg lige bruger 30 minutter på at lære, hvordan man giver konstruktiv feedback i stedet for at arbejde på min lange to-do-liste… Eller vil min nærmeste leder opfatte det som pjækkeri eller en overspringshandling?”

Selvom HR ofte gør, hvad de kan for at opfordre medarbejderne til at videreuddanne sig, er det en reel bekymring, som mange medarbejdere oplever, i relation til at se online kurser i arbejdstiden.

Løsning: Hvis din arbejdsplads har et positivt syn på at uddanne sig i arbejdstiden, så er det heldigvis nemt at sende et klart signal til medarbejderne om, at det er okay prisværdigt at bruge noget af arbejdstiden på at løfte sine kompetencer via e-learning.

Det eneste, du skal bruge, er:

  • En chef (gerne den administrerende direktør)
  • Et kamera
  • Et online kursus

Sådan gør du: Tag et billede af chefen, der sidder på sin plads og nyder et online kursus i arbejdstiden (gerne med en varm kop kaffe og et smil på læben).

Tag så dette billede og del på intranettet under overskriften: “Vores CEO dygtiggør sig inden for brugen af Microsoft Excel. Hvornår har du sidst set et online kursus?”

Du har nu sendt et klart signal ned gennem organisationen om, at det er ganske okay at bruge arbejdstiden på at uddanne sig og har fjernet en klar barriere for medarbejderne, som slipper for at tænke over, hvordan chefen opfatter det at se et online kursus i arbejdstiden.

Det er nemt, og det virker!

Her er et det billede af vores salgschef, Martin, der ser e-læring i arbejdstiden for at legalisere overfor vores sælgere, at det er påskønnet at bruge arbejdstiden på at dygtiggøre sig.

Tip 2: Tænk e-learning ind i pre- eller onboardingen af nye medarbejdere

En anden – og super effektiv – måde at øge adaption af e-learning (og jeres LMS) er ved tænke det ind i jeres pre- og onboarding.

Lad os sige at en af kerneværdierne i din virksomhed er at give god og konstruktiv feedback – hvorfor så ikke bede alle nye medarbejdere se et online kursus i netop feedback?

Der er tre fordele ved dette:

  1. E-learning er en nem og billig måde at afkorte oplæringstiden på af nye medarbejdere.
  2. Du introducerer jeres nye kollegaer for jeres LMS (og hvis den nye medarbejder får en god oplevelse, så viser al data, at det er meget nemmere for dem at finde tid til at tage kursus. nr. 2, 3, 4 osv. Så hvorfor ikke lade nye kollegaer få jeres e-læring ind med modermælken?).
  3. Du sikrer, at alle medarbejdere i organisationen har den samme viden og referencegrundlag, hvilket reducerer fejl og sikrer ensartede værdier.

Hvis du vi have tips til, hvordan du sammensætter et onboarding e-learning program, så vil jeg anbefale dig at se nærmere på denne artikel (engelsk).

Tip 3: MUS-samtalen er det bedste sted at tale om e-learning!

En undersøgelse foretaget af Wilke, viser at forbavsende 53% af virksomhedernes medarbejdere ikke føler, at MUS-samtalen udvikler dem fagligt.

Responenterne forklarer, at det “ofte bliver en sludder for en sladder!”.

En måde at gøre MUS samtalen konkret og faglig udviklende på er ved at inddrage e-learning som et fast punkt.

“Hvilke kurser har du set siden sidst? Og hvilke tre kurser vil du se de næste tre måneder?

Hvis du ikke allerede har forankret e-learning som et fast punkt i MUS-samtalen, så vil jeg kraftigt opfordre dig til at give det et skud.

Det er (nok) den nemmeste måde at øge adaption af virksomhedens e-learning, fordi MUS-samtalen alt andet lige handler om faglig udvikling og trivsel.

Tips 4: Lav en simpel konkurrence!

En anden interessant måde at sikre, at e-learning bliver brugt er ved at “gamificere” oplevelsen…

… ved at holde en konkurrence!

Sådan kan du gøre:

Afhold en konkurrence, hvor dem, der har gennemført flest kurser det sidste kvartal, vinder en præmie f.eks. to biografbilletter.

I slutningen af hver måned kan du dele et “scoreboard”, så medarbejderne kan følge med i, hvordan det går.

Nedenstående billede er et “midtvejs scoreboard” fra en intern læringskonkurrence, vi afholdte i GoLearn sidste år.

Billedet ovenfor er fra GoLearn’s gratis LMS, hvor du nemt kan følge med i, hvem der er de mest aktive kursister (BTW, Go Frederik!)

Tip 5: Anerkend og og beløn performance

Viljen til at videreuddanne sig skal gerne komme indefra, men det skader nok ikke at give en hjælpende hånd med fra ledelsens side.

Derfor handler tip nr. 5 om at anerkende medarbejderen for at se et online kursus – og måske endda belønne det.

Sådan kan du gøre: Opret en fælles kanal i Microsoft Teams, Slack, på intranettet, eller hvilken platform I nu benytter og opfordre medarbejderne til at dele de kurser, de har set (evt. inklusiv en kort anmeldelse). Hvis I vælger at opfordre medarbejderne til at dele en kort anmeldelse, så husk at skynde jer ind og “like” nye anmeldelser og skrive en kort opmuntrerende kommentar.

Det kan være enormt motiverende at opleve, at ledelsen eller HR følger med og værdsætter medarbejderens bestræbelser på at dygtiggøre sig i et fælles forum.

Hvis du vil gå “all-in” kan du også overveje at belønne denne adfærd ved at trække lod om et par biografbilletter eller fremhæve de flittige kursister på et af virksomhedens fællesmøder.

Det er simpelt, og det virker.

Tip 6: Byg læringskulturen op omkring et årshjul (månedens tema)

En anden effektiv strategi til at øge brugen af virksomhedens online kurser kunne være at lave et årshjul, hvor hver måned bød på et nyt læringstema.

Det kunne f.eks. være:

You get the point!

Der er flere gode grunde til at gøre brug af et årshjul:

For det første sikrer du dig, at virksomheders medarbejdere kommer igennem en masse relevant træning, der aligner med virksomhedens værdier og fokus.

Men den vigtigste grund til at bygge din læringskultur op omkring et årshjul er, at du gør det nemt for medarbejderne at komme i gang med at se e-learning. Vi oplever nemlig ofte, at hvis virksomhedens LMS buner med lækre videoer, så kan det være en væsentlig barriere for den enkelte medarbejder at vælge, hvilket kursus de skal se.

Skal man vælge at forbedre sig i præsentationsteknik, online marketing eller hvad med Excel?

For mange valg kan nogle gange være en barriere i sig selv.

Tip 7: Prøv kræfter med ‘Blended learning’

Blended learning er et buzzword inden for e-learning, og det er ikke uden grund.

Blended learning handler om at mikse (eller blende) e-learning og traditionel tilstedeværelsesundervisning i en spændende cocktail.

Lad mig prøve at illustrere fordelen ved blended learning ved at give dig et eksempel med udgangspunkt i “Excel undervisning”.

At hyre en dygtig Excel-underviser en dag er dyrt og koster typisk i omegnen af 25.000 kr. Fordelen ved et fysisk kursus er naturligvis, at kurset kan skræddersyes til virksomhedens behov, samt give kursisterne mulighed for at stille spørgsmål direkte til underviseren.

Så langt så godt.

Men ofte bliver størstedelen af tiden på en almindelig kursusdag brugt på at formidle “generelle informationer”. Det kunne f.eks. være “Hvordan virker formler i Excel”. Fordi niveauet blandt kursisterne er forskelligt, vil dette være “rocket-sience” for nogle, mens det vil være barnemad for andre.

Det vil være meget billigere at stikke alle medarbejderne et online kursus på forhånd, der gennemgår alle de mest almindelige funktioner og formler i Excel. Ved at gøre brug af e-learning i Excel kan virksomheden måske nøjes med at hyre en Excel-underviser i et par timer i stedet for en hel dag og altså spare 70% af udgiften til underviseren.

Hvis din virksomhed ikke allerede er i gang med at teste blended learning, så vil jeg kraftigt opfordre jer til afprøve denne populære træningsvariant i 2021.

Pro tip: Vi oplever, at virksomheder ofte overvurdere behovet for skræddersyet e-læring. Prøv at stille dig selv spørgsmålet: Hvor meget varierer den måde medarbejderne i jeres virksomhed benytter Excel eller Microsoft Teams på i forhold til, hvordan andre lignende virksomheder benytter programmerne? Nok ikke det store (og husk på, at skræddersyet e-learning koster cirka 20 gange så meget som “off-the-shelf” online kurser).

Tip 8: Øg adaption med 10% (ved at sende en enkelt mail)

Forskning har påvist, at hvis du blot sender én mail ud til virksomehedens medarbejdere, hvor du fortæller dem om de tilgængelige online kurser, så vil det øge adaption af e-learning med 10%.

Jeg har taget dette (meget simple) tip med, fordi jeg ofte oplever, at virksomhederne glemmer de mest basale greb i implementerings-værktøjskassen.

Det er altså ikke nok at lægge kurserne op i virksomhedens LMS og så vente på, at brugerne på magisk vis selv finder derind.

Benyt enhver kanal til at fortælle medarbejderne om det nye kurser (Intranettet, e-mail, virksomhedens Facebook/Linkedin profil, tema-dage og MUS-samtaler etc.)

Tip 9: E-learning biografen (social learning)

Social + biograf + popcorn + e-learning = Spændende måde at lære på!

Lad os sige, at du skal rulle et obligatorisk kursus ud til virksomhedens medarbejdere, der handler om at “Forebygge sexchikane på arbejdspladsen”.

Hvordan vil du så gøre det i praksis? Her er to forskellige metoder:

1# Den lidt kedelige:

Fortæl om kurset på virksomhedens intranet, sæt en deadline og forklar brugerne, at kurset er obligatorisk!

2# Den kreative: 

Afhold en biograf i virksomhedens kantine, hvor I pynter fint op med filmplakater og krydrer forestillingen med popcorn og sodavand.

Som medarbejder: Hvilken variant tror du så, at du vil glæde dig mest til?

Måske et brugbart tip, hvis du har behov for at booste virksomhedens e-learning på en lidt sjovere måde end at sende (endnu) en en “løftet-pege-finger-mail” ud til virksomhedens medarbejdere.

Pro tip: Du kan også leje en rigtig biograf, hvis virksomheden har en vis størrelse. Det er faktisk overraskende billigt at leje en biograf i tidsrummet 8-16 på en hverdag, da de oftest står tomme i dette tidsrum.

Tip 10: Obligatorisk e-learning (Det lyder kedeligt, men det er faktisk vores favorit)

Vidste du, at Google tidligere har “tvunget” alle medarbejdere til at bruge forbavsende 20% af deres arbejdstid på at videreuddanne sig?

Selvom 20% (altså en dag hver uge!) måske er lige voldsomt nok for de fleste virksomheder, så vil jeg kraftigt opfordre dig til at blokke noget tid ud hver eneste måned, hvis I drømmer om at etablere en stærk læringskultur.

Sådan gør vi i GoLearn:

Hver måned har vi lagt en aftale i alle medarbejdernes kalendere, hvor der står “Obligatorisk træningssession”. Her skal alle stoppe med at arbejde og i stedet “nyde” et online kursus. Medarbejderne vælger selv, hvilket kursus de vil se, og om de vil se det alene eller i små, sociale grupper.

Vi har eksperimentet med mange forskellige tidspunkter, men har fundet ud af, at onsdag lige efter frokost virker rigtig godt. Det er et kærkomment pusterum, hvor mødeaktiviteten er minimal, og hvor der ofte ikke er så meget drøn på kundesupporten.

Vi har kommunikeret klart til alle, at det er forbudt at arbejde i dette tidsrum, hvilket har fungeret rigtig godt.

Husk naturligvis, at du som leder eller HR-afdeling skal at gå forrest og vise vejen.

Vi afslutter seancen ved, at alle skriver, hvilket kursus de har set samt en kort anmeldelse af kurset på virksomhedens interne kommunikationskanal.

Bonus tip 11: Den ubetingede mest effektive måde at booste adaption på!

Der findes én måde, som kan katapultere brugen af e-learning op i et helt andet luftlag..

.. og tippet handler ikke om snedige greb, lumske mails eller kreative arrangementer.

Det handler om at lave spændende og velproduceret e-learning, der kvalitetsmæssigt minder om det, som kursisterne er vant til at se om aftenen på Netflix i familiens skød.

Den suverænt nemmeste måde at booste adaption på er ved enten at lave eller købe online kurser, som kursisten rent faktisk giver se.

For lad os være ærlige. Giver denne video dig lyst til at se e-learning måned efter måned?

Nej vel!

Der er cirka 155.000 medarbejdere, der har adgang til GoLearn’s online kurse,r og vi taler hver uge med hundredevis af dem, hvor de efterspørger nye videoer og giver feedback på vores kurser..

.. og vi har endnu til gode at høre én eneste kursist efterspørge animerede tændstik-mænd og kedelige, “interaktive” quizzer.

Vi tror på, at adaption starter med kvalitetsvideoer, der giver medarbejderne lyst til at se videoerne igen og igen (også kaldet “Product Led Adaption”!)

Her er et eksempel på en video, som vi oplever driver adaption uden støtte fra andre initiativer. Måske du kan bruge eksemplet som inspiration, hvis du selv overvejer at lave et online kursus til din virksomhed.

Videoen er fra vores feedback kursus

Selvom der findes mange gode tips til at øge adaption og implementering af dine online kurser, så er der intet, der slår “Product Led Adaption”. Basta.

Et hurtigt spørgsmål til dig 🙋‍♀️

Jeg håber, du fik noget ud af denne artikel, og at den vil hjælpe dig med at få skabt bedre rammer for at få jeres e-learning ud at leve i din organisation.

Nu vil jeg rigtig gerne stille dig et spørgsmål:

👉 Ligger du inde med et godt tip til at øge adaption?

Så del det endelig med os andre i kommentarfeltet nedenfor. På forhånd mange tak, fordi du deler med alle os andre.